zaterdag 22 maart 2014

'Demmink was wel in beeld in seksfeestjesonderzoek'


Oud-justitieambtenaar Joris Demmink zou wel in beeld zijn geweest bij een onderzoek naar seksfeestjes met minderjarigen in 1998. Justitieministers hebben altijd beweerd dat de naam van Demmink nooit werd genoemd.
 
Dat zegt de Amsterdamse oud-hoofdofficier van justitie Hans Vrakking in NRC Handelsblad. Volgens hem had de chauffeur van Demmink bij de inlichtingendienst BVD (de voorloper van de AIVD) gezegd 'er niet meer tegen te kunnen'. "Hij zat ermee dat Demmink in de dienstauto af en toe seks had met jongens", zegt Vrakking.

'Waar ben jij mee bezig?'
De toenmalige hoogste baas van het ministerie van Justitie, Harry Borghouts, zou Vrakking daarop gebeld hebben met de vraag 'waar ben jij mee bezig? Jij bent bezig één van mijn ambtenaren te onderzoeken.' "Ik vroeg: over wie hebben we het hier. Hij zei: Demmink", vertelt Vrakking. "Ik begrijp tot de dag van vandaag niet hoe Borghouts erbij kwam mij te bellen terwijl het om geheime inlichtingen ging."

Na het telefoontje liep het zogeheten Rolodex-onderzoek volgens Vrakking spaak. "De dag na dit telefoongesprek - we hadden al huiszoekingen gepland - bleek dat het onderzoek uitgelekt en dus kapot was."

Opstelten: Demmink kwam niet voor in onderzoek
Minister van Justitie Ivo Opstelten herhaalde op 5 maart nog dat de naam van Demmink 'op geen enkele wijze' voorkwam in het Rolodex-onderzoek.

Maandag gaan de getuigenverhoren in de zaak-Demmink verder. Dat is de reden waarom Vrakking, die nooit eerder over de zaak sprak, nu naar buiten treedt. Ook de procureur-generaal René Ficq gaf al eerder een interview. "Nu ook de PG frank en vrij praat, voel ik me niet langer door mijn ambtseed belet opheldering te verschaffen." Lees hier waar die verhoren precies over gaan.

Originele bron

Geen opmerkingen:

Een reactie posten