donderdag 14 januari 2016

2016: Papieren krant hopeloos uit de tijd!

Sinds deze week ontvang ik 4 weken gratis de papieren krant. Ik kan niet zeggen dat er geen nieuws in staat of dat het allemaal leugens zijn, maar man... wat is de krant een achterhaald medium zeg. Confronterend...

Normaal is Twitter het medium voor mijn nieuwsgaring, op mn laptop of nog vaker mijn smartphone. Beide veel handzamer dan de onpraktische krant. Met mijn telefoon op zak ben ik altijd up to date, waar ik ook ben. Op de bank, op de pot of op reis, altijd het nieuws binnen handbereik. Het is natuurlijk niet zo dat ik de papieren krant iedere dag overal mee naartoe sleep. Het is toch zo fijn om nieuws te checken waar en wanneer ik dat wil.

Ook de actualiteit van Twitter is veel hoger dan de krant. Want op Twitter las ik vanmorgen dat er een terroristische aanslag op Jakarta heeft plaatsgevonden, waarbij 1 Nederlander om het leven is gekomen. Oh ja, het was geen IS. Dit nieuws is zó vers, dat de krant al op mijn mat lag toen dit nieuws brak.  Als nu een auto in mijn woonplaats in de fik gaat kan ik dat binnen een half uur online lezen. Ditzelfde geldt voor een incident in New York of Moskou. Als ik moet wachten totdat dit de papieren krant haalt, en op mijn mat ploft... De papieren krant loopt dus altijd hopeloos achter de feiten aan.

En op mijn telefoon lees ik alleen de artikelen die ik wens te lezen, de rest is niet meer dan een linkje dat voorbij schuift. In de krant zijn het grote vellen papier gevuld met lappen tekst, die ik nodeloos om moet slaan om me door het beperkte aanbod aan koppen te worstelen. Digitaal nieuws heeft een onbeperkt aanbod met mogelijkheid tot acute diepgang door bijvoorbeeld te dieplinken naar bronnen en andere artikelen. Doordat ik zelf de keuzes maak over wat ik op mijn scherm tover, sla ik alle ruis die een krant met zich meebrengt over. Een verademing dat Twitter zo specifiek, diepgaand en persoonlijk werkt.

Nu begrijp ik best dat veel van de door mij aangeklikte links uitkomen bij de websites van zogenaamde MSM (mainstream media) die hun wortels in de krantenwereld hebben, maar de papieren krant... dat is hopeloos uit de tijd!

2016 is het jaar dat ik de papieren krant definitief heb afgeschreven en heb geplaatst in de categorie fenomenen uit het verleden.

Rust zacht papieren krant...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten